Totuuden kaleidoskooppi 10.6.-30.8.

Kesän 2014 näyttelyssä olivat käytössä kaikki Mikkolan pihapiirin tilat (jyvämakasiini, Navettakalleria, luhtiaitat, Pytinki) ja myös piha-alue. Taiteilijat loivat omien näkemystensä mukaisia tulkintoja totuudesta. Tapahtumasarjan ja näyttelyn vertauskuvaksi olikin valittu kaleidoskooppi, joka muodostaa alati muotoaan muuttavia kuvia, mutta on syntynyt tieteellisistä lähtökohdista. Laite on kehitelty alunperin valon polarisaation tutkimus välineeksi.

Piritta Pääkön haastattelu Sydän-Hämeen -lehdessä

Kuvat: Jouni Valkeeniemi

Totuuskäsityksiä ravisteltiin myös taiteilijoiden ja tieteilijöiden kesäleirillä vuonna 2013. Mukana oli mm. kosmologi Syksy Räsänen, jonka luento ja näkemykset pimeästä aineesta saivat leiriläiset innostumaan kesällä jyvämakasiinissa nähdyn – ja kuulun – näyttelykokonaisuuden luomiseen.

Vanhassa tiilisessä jyvämakasiinissa kävijää johdateltiin kuunnelman avulla tilasta toiseen. ”Epätosi olento etsii totuutta” -nimisen kuunnelman keskiössä oli maailmalla nyt niin kiinnostava pimeä aine. Se on näkymätöntä, eli se ei lähetä eikä vastaanota valoa. Se ei myöskään vaikuta sähkömagneettisesti. Sen olemassaolon voi kuitenkin päätellä painovoiman kautta. Kuunnelmassa pimeä aine etsii sitä, mikä on totta ja samalla totuutta itsestään, olemassaolon mahdollisuutta.

Kuvataiteilija Tiina Poutanen perehtyi talven mittaan kosmologiaan ja erityisesti pimeään aineeseen ja tuloksena oli runollinen, lumoava matka galaksien taa. Kuunnelmassa saattoi tuntea aineen sokean paimenkoiran nuuhkaisun poskella, kun se hapuilee gravitaatiokuonollaan etsien sitä, mikä ehkä on totta?

Jyvämakasiini oli itsessään kokonaistaideteos, sillä rakennus eli ja hengitti kuunnelman rytmissä. Yläkerrassa helisivät heikossa tuulenvireessä myös kuhmalahtelaisen Taija Ahosen keraamiset työt. Sarja Milky Way, henkäyksenohuesta keramiikasta luotu teos muistutti, että totuus on elävä prosessi, joka on jatkuvassa liikkeessä.

Totuuden kaleidoskooppi –näyttelykokonaisuudessa olivat mukana seuraavat taiteilijat: Taija Ahonen, Sinikka Isoniemi, Päivi Järvinen, Niina Kestilä, Kari Kärkiluoma, Marja Myllylä, Heli Mäkinen, Tiina Nevanperä, Helena Pokkinen, Tiina Poutanen, Piritta Pääkkö, Nina Pörn ja Carla Schubert.

Kuunnelman kirjoitti Tiina Poutanen ja sen äänisuunnittelusta vastasi Sinikka Isoniemi. Kuunnelman rooleissa näytteli Marja Myllylä, ja sen tuotti Pitskun Kyläkirkon kulttuuriyhdistys ry.