Elämän verkostot -trilogia

Ymmärrys pakenee, kun yrittää hahmottaa avaruuden mittakaavaa: tähtiä, galaksiryppäitä, mustia aukkoja. Kun kiinnittää katseen aikaan ennen meitä, maailmaan, joka edelleenkin elää meissä, huomaa kivikautiset asuinpaikat ja muinaiset linnavuoret. Jos zoomaa vielä lähemmäs sinivuokkojen täplittämän kevätharmaan lehtimaton alle löytää verkkovirran, sienirihmastojen internetin.

Kolmivuotisen tapahtumakokonaisuuden aikana tutkimme elämän aineellisia, aineettomia ja ajallisia verkostoja ja kerrostumia tieteen ja taiteen kautta. Trilogian ensimmäinen näyttely "Rihmastot" oli esillä Mikkolan Jyvämakasiinissa ja aitoissa kesällä 2020. Kesän 2021 näyttely  "Kerrostumat"  peilaa nykyisyyttä mm. arkeologisiin, historiallisiin ja geneettisiin kerrostumiin. Näyttelyä edelsi Kerrostumat -luentosarja. Trilogian päätöskesänä 2023 on vuorossa "Mielenkuvat" kielen ja mielen ym. verkostot, jota edeltäviä leirejä järjestettiin kesällä 2021 ja 2022. Siihen liittyvä luentosarja järjestettiin keväällä 2022. Luentosarjalle on tulossa jatkoa keväällä 2023.

Tapahtumakokonaisuus sisältää teemoja valottavia yleisöluentoja sekä näyttelyitä pohjustavia tiede-taide -leirejä, joissa taidenäyttelyiden sisältöjä suunnitellaan yhdessä taiteilijoiden, tieteentekijöiden ja yhdistyksen jäsenten kanssa. Leireille ovat kaikki yhdistyksen jäsenet tervetulleita.