Klorofylli - valoherkkä pigmentti

29.6. – 31.8.2019, ti–la 10–15.

Näyttely on tutustumisretki lehtivihreän ihmeelliseen maailmaan. Klorofylliä eli lehtivihreää on vihreiden kasvien, levien ja bakteerien kloroplasteissa eli viherhiukkasissa. Niissä tapahtuu elämälle tärkein kemiallinen reaktio: auringon säteilyenergian sitominen kemialliseksi energiaksi – fotonien muodonmuutos.

Kun jokin palaa, se saa kauas ulottuvan valokäden, kun se, mikä palaa on niin iso kuin tähti, vaikka meidän aurinkomme, valokäsi ulottuu silittämään lehden pintaa, siihen aukeaa ovi, tuhansia pieniä ovia, joista valo pääsee sisään.” Ote Tiina Poutasen ääniteoksesta ”Ovi lehdessä”.

Näyttely koottiin Mikkolan jyvämakasiiniin ja aittoihin kahdentoista kuvataiteilijan ja yhdistyksen jäsenen voimin.

Jyvämakasiinissa kuultiin lisäksi ääniteos, jonka oli käsikirjoittanut Tiina Poutanen, äänisuunnitte-lusta vastasi Katri Puranen, ääninäyttelijänä oli Ida Sofia Fleming, tekniikasta vastasi Veli-Matti Ilmola ja valoista Juha Tyyskä.  Kuunnelma tuotettiin yhteistyössä Pälkäneen kulttuuripalveluiden kanssa, OKM:n tuella.

Taiteilijat ja teokset ylhäältä vasemmalta: Heta Laitakari Vaeltaja ja Vaeltaja II, Heli Mäkinen Fotosynteesi, Dotti Cichon Chlorophyll Prints - Transforming the Energy of Light (yksityiskohta installaatiosta), ONnelliset ihmiset Klorofyllikone (yksityiskohta installaatiosta), Sanni Seppo, Viisi pikseliä (yksityiskohta installaatiosta), Heli Mäkinen yksityiskohta teoksesta Varhaiset, Ilkka Halso Untitled 3, Sanni Seppo Ensio ja Martti,  Marja Pirilä, Tussilago farfara / leskenlehti #1, Anu Tuominen yksityiskohta teoksesta Appelsiiniaurinkoja ja porkkanamaita, Piritta Pääkkö, yksityis-kohta Luonto ON -installaatiosta, Marja Pirilä Tussilago farfara / leskenlehti #4, Anja Tyrväinen ja Pia Suhonen EHUX sekä pysäytyskuva videosta Pyhä aamu, kuvaus Merja Tanhua ja musiikki Kristiina Tanhua-Laiho.