Klorofyllijatkoleiri 18.-19.4.

Klorofylli - valoherkkä pigmentti -näyttelyn jatkoleirin Pöllölässä ja Kulttuurikeskus Mikkolan Navetalla.

Tiina Poutasen alustus: Yhteyttäminen ja me

Näyttely muotoutuu: Tiina Poutanen, Pia Suhonen ja Anja Tyrväinen suunnittelevat teosta, Heli Mäkinen maalaa, Anja Tyrväinen virkkaa ja Merja Tanhua editoi videotaan.

Verkostoleiri 9.–11.8.

Ymmärrys pakenee, kun yrittää hahmottaa avaruuden mittakaavaa: tähtiä, mustia aukkoja, galaksien verkkorakennetta. Kun kiinnittää katseensa aikaan ennen meitä, maailmaan, joka edelleenkin elää meissä, huomaa kivikautiset asuin- ja palvontapaikat, muinaisten linnavuorten verkostot… Jos zoomaa vielä lähemmäs sinivuokkojen täplittämän kevätharmaan lehtimaton alle löytää verkkovirran, sienirihmastojen internetin.

Kokoonnuimme perjantaina 9.11. Aitoon koulutuskeskuksen Lyylintupaan, jossa esittäydyimme mm. kirjaamalla fläppitaululle mieleentulevat asiat sanalle verkosto:

Tiina Poutanen ja Seppo Rinne pohjustivat leirin teemaa alustuksillaan

Seppo Rinteen alustus pohjautui Tekniikan maailman artikkeliin: https://tekniikanmaailma.fi/uusi-teoria-selittaa-miten-ihminen-sai-kielitaidon-70-000-vuotta-sitten-ilmestyneen-mutaation-seurauksena-lapset-keksivat-keskenaan-nykykielen-perusteet/

Pohjustukseksi katsoimme myös videon lasten ajatuksista: Ajattelen siis olen: https://areena.yle.fi/1-3902071

Iltapalaksi saimme herkullista tattikasviskeittoa! Ilta oli upea. Saunasta ja uimisesta nautittiin.

Seuraavana päivänä jakaannuimme ryhmiin tehtävänä ”aivomyrskyillä” teemalla verkostot ja koota ryhmän keskustelujen tuloksista synteesit. Ennen tehtävien purkua ehdimme nauttia kauniista säästä kuka uiden, kuka maalaten, ketkä tehden metsäretken. Metsäretkellä kokeilimme mm. kävelyä paljasjaloin ja takaperin! Ryhmien synteesit purettiin iltapäivän päätteeksi. Ryhmissä oli pohdittu mm. kielen evoluutiota, sattumaa, tähtiverkkoja, sukulaisuuksia ja johtajuutta sekä yhteyttä luontoon ja kädentaitoihin. Kaikki esitykset olivat osallistavia. Tunnelmat vaihtelivat hämmennyksestä riehakkuuteen ja hiljentymiseen.

Illan päätteeksi valmistimme ruokapajassa punajuurikeittoa, haukipihvejä, uunijuureksia ja banaanimansikkasmoothieta.

Sunnuntaina muutama leiriläinen kävi vielä tutustumassa Klorofylli- ja Aikamatka -näyttelyihin.