Yövieraat -teatteri

Yövieraat-teatteri piti Volter Kilpi -iltapäivän Mikkolan Navetalla sunnuntaina 9.12.2018 klo 15. Teatteri esitti kaksi Volter Kilven teksteihin perustuvaa näytelmää:

PUKKILA
Pukkilan kapteeni on Volter Kilven Saaristolaissarjan ihastuttava kelmi, sana-akrobaatti ja riidankylväjä. Yövieraat-teatterin esitys avaa näkymän koko Alastalon saliin, jonne Pukkila saapuu rähinöimään.
Nimiroolissa taituroi Tomi Alatalo, muissa rooleissa Toni Harjajärvi ja Juha Hurme.

Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikolla kesällä 2018 otettu kuva. Kuvaaja: Juha Karikoski. Kuvassa etualalla Pukkila (Tomi Alatalo)

KAASKERIN LUNDSTRÖM
Merikapteeni Lundström täräytti 30 vuotta sitten kännissä Raha-Rambergin fregatin pirstoiksi Gottlannin kareihin ja hukutti miehistön. Nyt hän maksaa ikuista syyllisyydenvelkaansa takaisin opettamalla muinaisen Kustavin pojille navigaation ja elämänviisauden taitoja.
Roolissa Juha Hurme.

Juha Hurme oli dramatisoinut ja ohjannut molemmat esitykset.

Järjestäjinä Pälkäneen kunnan kulttuuripalvelut ja Muodonmuutoksia ry

Ystävätreffit yksinäisille

– Haikuja ja lehtivihreää Tarinatehtaassa
keskiviikkona 14.11.2018  klo 16-18.

Yhteistyössä Tarinatehtaan tapahtumassa Grafiikanpaja Himmelblau ja Muodonmuutoksia ry.

Ystävätreffit yksinäisille -pajassa kirjoitettiin haikuja lehtivihreä-teemalla! Inspiraatiota haettiin Grafiikanpaja Himmelblaun näyttelystä, jonne oli opastettu kierros.

Ystävätreffit yksinäisille oli suunnattu mukavaa tekemistä ja uusia tuttavuuksia kaipaaville yksinäisille kaverimielessä.

Haikuja ja lehtivihreää -ohjelma:

1. kahvit
2. työpajan tehtävänanto
3. opastettu kierros Grafiikanpaja Himmelblauhun, pajan näyttelystä haettiin inspiraatiota haikuihin
4. haikujen kirjoittamista
5. valmiiden haikujen lukeminen

Iltapäivän emännöivät Muodonmuutoksia ry:n Tiina Poutanen ja Himmelblaun Katja Villemonteix.

Vapaalla Pälkäneellä

Muodonmuutoksia ry oli mukana Vapaalla Pälkäneellä messuilla 15.9.2018.

Kuvat ylhäältä vasemmalta: 1) messuosastomme, 2) Tiina demonstroi antosyaani-kuvansiirto -metodia, 3) Pia maistelutti yleisölle vihersmoothieta ja arvuutteli juoman sisältöä (oikea ”suora”: pinaatti, persilja, salaatti, kurkku, lime, kivennäisvesi ja hunaja), 4) Mirjami toimi onnettarena, kun osanottajien kesken arvottiin palkinnot: Annika Heikkilä, Ritva Hannila ja Anneli Suhonen voittivat Maisema meissä -runokirjat, herkkukorin voitti Taina Ahmala. Tiina Rulja arvasi oikean rivin, ja voitti pääpalkinnon: Tiinan Poutasen taulun. Lähes oikean rivin arvanneiden kesken arvottiin myös toinen Tiina Poutasen taulu. Arpaonni suosi Sirkku Nevarantaa. Arvonnan tuloksena saimme yhdistykselle muutamia uusia ”seuraajia”.

Artikkeli MuMusta messulehdessä

Yhteinen tähti – runosta lauluksi

Luopioisten Seuratalolla vietettiin 21.4.2018 runon ja laulun juhlaa, kun saimme vieraiksemme helsinkiläisen Kenkävaahto-kuoron sekä kolme tamperelaista runoilijaa. Kuoro esitti Johanna Paalasen johdolla mm. Jussi Paalasen varta vasten Kenkävaahdolle säveltämiä kappaleita tuttujen runoilijoiden kuten Ilpo Tiihosen ja Pentti Saarikosken runoihin.

Yhteinen tähti loisti Seuratalolla kirkkaana vastaanottavaisen yleisön ylle. Tällaistakin voi siis kuorolaulu olla! Iloista ja kepeää eikä tippaakaan pönöttävää. Lauluissa oli myös vakava sanoma, joka parhaiten heijastui juuri nimirunossa, jossa maapallon, ”yhteisen tähtemme”, suojelu ja hyvinvointi oli jutun juju. Silmäkulmat kostuivat ja vierustoverit lainailivat toisilleen nenäliinoja. Eikö taiteen kuulukin olla koskettavaa?

J.K Ihalaisen, Tuija Välipakan ja Tiina Poutasen runot olivat mainioita ja monenkirjavia, ja avasivat monelle perinteiseen runoon tottuneelle uusia näkymiä moderniin ilmaisuun. Tilaisuuden juonsi Seppo Rinne. Hän myös lausui muutamia Ilpo Tiihosen runoja. Tiihonen itse oli ennakkotiedoista poiketen valitettavasti estynyt saapumasta paikalle.